Wednesday, August 30, 2006


Innalillah...jiranku yang kupanggil Kak Aishah, telah pulang ke Rahmatullah pada tanggal 25 haribulan Ogos yang lalu.....why so soon, tak percaya aah!...itulah kata-kata dalam hatiku. Makcik yang berumur 69 tahun itu telah menjadi kawan rapat Mak sejak lapan-tujuh tahun yang lalu....mereka berdua ditemukan oleh semangat perjuangan yang sama iaitu keadilan dan semangat kental itu menjadikan mereka ...at times, saling memerlukan. Mak panggil Allahyarhamah Kak Aishah, ntah aku pun memanggilnya Kak Aishah, bagiku lebih mesra menggunakan panggilan itu.

Seingat aku baru hari Jumaat minggu sebelumnya, rumah Mak buat Usrah. Mak suruh aku ambil Ustazah di Masjid Negeri dan kemudian ke rumah Kak Aisyah, ambil dia sekali. Aku pun akur dengan perintah Mak. Semasa kereta ku berhenti di hadapan rumahnya, aku tak hentikan kereta betul-betul depan rumahnya tapi terlajak sedikit...saje je...biarlah orang tua tua tu jalan sikit! Memang dia kene jalan sikitlah...tak jauh pun...masuk je kereta terdengar suara nyaringnya yang sering girang...memberi salam pada semua di dalam kereta tu termasuk aku yang sedang memandu...kene berhenti sambuut tangannya dulu baru aku mula memandu....waktu usrah tu pula, Kak Aishah beriya-iya mendengar...hm, bukan setakat mendengar je, I think she has given all of herself pada usrah itu...mengiyakan setiap kata-kata Usatazah tu....aku tak sempat nak bersalam dengan dia malam tu...ke, aku tak ingat....

Sepanjang perkenalan aku dengan Kak Aishah...nothing bad atau displeasure yang aku ingat...seingat aku tentang dia adalah dengan senyumannya dan kata-kata yang baik dan ikhlas darinya...itu menggambarkan hatinya yang mulia dan suci ...... Sibukknya dia mengasuh anakcucu tidak terkira, kagum dengan kesabaran dan tanggungjawab yang dipukulnya...!

No wonderlah....hari yang sepatutnya aku ke dinner...perasaan ku kelam je...tak de mood langsung untuk bermeriah-meriah cam orang lain...aku pelik sebabnya I was so down tak tentu fasal....petang tu, Mak call...dengan tangisan dia yang men"suspen"kan...aku terus decide tak payahlah ke Dinner Anugerah Cemerlang tu, baik balik dan give respect pada yang telah pergi mengadap Illahi! lagipun dinner tahun-tahun yang lain ada lagik, kematian perlu dihormati dan dijadikan ikhtibar!

YaAllah cucurilah rahmatMu ke atas roh Kak Aishah dan tempatkanlah dia dalam golongan orang-orang yang beriman di sisi Mu!

No comments: