Monday, September 25, 2006

Selamat Datang Ramadhan...Ramadhan....! Alhamdulillah sudah masuk Ramadhan 2 dan dua kali terawikh. Bersama Myhubby ke surau berdekatan rumah Mak untu sama-sama menunaikan fardu sunat! Pagi bersahur tadi kejutkan Izzat dan bila ditanya Nak Puasa tak? Dia mengangguk...aku katakan padanya, Kalau penat tak yah lah puasa.... Izzat yang ketika itu didukung Abah mendongak dengan longlai menjawab Nak... Izzat masih mamai tapi bila duduk di meja makan, dia sudah boleh membuka matanya besar. Aku gorengkan dia telur mata kerbau dua biji dan kuningnya 3/4 masak. Izzat makan telur dengan kicap, kemudian dia menjamah masi goreng sedikit dengan dua potong broccoli. Selepas itu dia menanyakan jelly yang Mama buat semalam. Habis jelly dia kuberikan vitagen yang disimpannya di dalam peti sejuk sejak tengahari sebelumnya. Tak habis minumnya, terus dia bangun, tak boleh habis ... dah sakit perut ni...nak tidur, katanya sambil memanjat tangga. Itulah kerenah anak ku bersahur. Aku paling menjaga kebajikan anak sehinggakan Myhubby yang makan didepanku kurang mendapat perhatianku. Apa yang diperlukannya diambil sendiri!
Sepanjang bulan Ramadhan ini paling ku takutkan adalah kalau aku miss terawikh. Tahun-tahun yang lalu 3 tahun di Jepun dan tiga tahun selepas pulang ke tanahair, aku tidak dapat menjalankan ibadat terawikh ini. Kalau ada pun bersolat sendiri, hm....tak ada feel nak raya!
Tahun ini aku pasang niat dan keinginan supaya aku berusaha untuk berterawikh every single day of Ramadhan! .... dan kurangkan membuat perkara-perkara yang tidak bermenfaat dan tingkatkan iman dan pahala! Hehee...mustahil? taklah....tak mustahil if there is a will there is awy!!!! Sabar dengan anak-anak....dah cuba ada yang berjaya ade yang tak jugak tapi....ramadhan ada 28 hari lagi dah tempoh itu aku akan paractise sebaiknya untuk menyemai tingkahlaku yang baik dan mulia di sisiNya mencontohi Rasulullah (saw) dan anaknya Fatimah!

No comments: