Thursday, September 21, 2006

Teringat aku pada kawanku Azlina Md Deros yang mengidap penyakit barah payu dara dan kini barahya dikatakan telah merebak ke paru-paru dan jantungnya. Kalau difikirkan dengan otak kerdilku anugerah Allah, hebatnya ujian yang Allah timpakan padanya! yang aku tak sanggup menghadapinya....! Ada hikmah disebalik ujian dan dugaan yang dilemparkan padanya hanya Allah yang mengetahui!
Setiap kali aku melawatnya sama ada di hospital atau di rumahnya, aku melafaz kesyukuran yang amat sangat kerana bukan aku yang disuratkan untuk menghadapi ujian sebegitu berat! Seringkali aku berdoa pada Allah agar sembuhkan dia, panjangkanlah umurnya dan tenangkanlah hati dan fikirannya. Itu sahaja yang mampu aku lakukan. Doa! Mak aku berpesan doakalah kesejahteraannya dan ingatkan dia supaya sentiasa mengingati Dia yang maha mengetahui segala-galanya. Aku tidak sampai hati membuka mulut mengirimkan pesan Mak. Takut-takut hatinya terguris atau terasa! Sentuhan tanganku pada perutnya dan kakinya yang sentiasa membengkak itu menginsafkan aku bahawa sa-nya, aku masih kuat dan diberikan daya untuk sujud beribadat padaNya....! Lihatlah dirinya yang sudah kurang bermaya untuk melalui kehidupan sehariannya yang biasa dilaluinya dulu sebelum ujian sebegini! hatiku sering berkata-kata tatkali merenungnya di atas katil hospital atau atas sofa di rumahnya, sahabatku aku tahu betapa sedihnya engkau dengan keadaanmu ini...sentiasa longlai di hadapan anak-anak yang membesar didepan matamu tanpa daya untuk lebih dari gelak tawa sesama...simpatiku tidak berpenghujung kerana aku sendiri takut ditimpa ujian sebagaimana yang kau alaminya sekarang...aku doakan kau...aku doakan kau...sembuh dari penyakitmu dan diberikanNya umur yang panjang serta rezeki yang berlimpah!
Down deep inside I know...there is hikmah to whatever Allah jadikan sesuatu...mesti ada dan aku tahu apa yang Allah timpakan pada kita itulah yang terbaik buat kita!
Teringat pula aku pada kemalangan yang terjadi pada diriku! That was way back in 1972.....I was only 6 years old. Malang tak berbau, bermain-main atas skuter salah seorang yang menumpang di rumah Mak dan Abah. Sedang bermain di atas skuter yang dipakirkan di belakang rumah bersebelahan dengan longkang yang agak dalam juga, aku terjatuh dihempap skuter tersebut. Kalau nak diceritakan dengan detil, aku tak ingat apa yang sebenarnya berlaku...yang aku ingat aku menangis meratapi melihatkan jari jemari kiriku berlumuran darah. Yang peliknya aku tak ingat rasa sakitnya...tapi aku iingat akku meraung melihatkan darah yang banyak tak henti-henti keluar mengalir....Tuhan Maha Adil...maha mengetahui segala-galanya...aku ditakdirkan hidup seterusnya dengan sembilan jari...Aku bersyukur tentang itu..Aku redha dengan keadaan ku...kerana sesungguhnya Allah menyanyangi diriku! Kesedihan, kepiluan dan kesengsaraan yang aku lalui dengan kehidupan yang ditakdirkan itu padaku tidak pernah aku jadikan alasan untuk tidak bersyukur kepada Allah....Alhamdulillah...hikmahnya dapat kurasakan sekarang! Ujian yang Allah timpakan padaku mungkin berbeza dengan Azlina tapi prinsipnya tetap sama...ujian, tabah dan redha! Rintihan, airmata dan tangisan pernah menjadi teman hidupku untuk bertahun-tahun kerana kekurangan yang ada padaku tapi...diriku tetap ada keyakinan dan keimanan...walaupun aku bukan dari golongan keluarga yang boleh dikatakan alim atau warak! Aku yakin dengan ketentuan yang Allah berikan dan aku beriman dengan Allah yanng menimpakan aku ujian yang padaku terlalu berat...but well, I made it through..quite ok....Tak dinafikan kadangkala aku merintih kesal dan bertanya-tanya ngapa aku begini...kenapa aku kurang ...ngapa aku yang kena menghadapinya bukan orang lain....tapi asasnya tetap aku pegang...sudah takdir!
Bila aku ingatkan Azlina, aku tak terasa langsung mengenai nasib yang ditakdirkan padaku ini...nothing compare to the miseries yang ditanggung oleh Azlina! Kini aku sering mensyukuri nikmat yang Allah berikan padaku...walaupun dulu dalam umur yang masih muda terpaksa belajar untuk berdolak dalik dari diajak menari atau bermain apa-apa yang menggunakan tangan...apa-apa pertunjukan aku hanya jadi background je....sedih gak bila teringatkan itu. Begitulah seterusnya aku lalui hidupku zaman remaja, matang dan seterusnya ditakdirkan aku bertemu jodoh!
Percayalah...bagaimana berat pun ujian Allah...ada hikmah sebaliknya! If you don't see it now...somehow, you'll know it later.

No comments: