Tuesday, October 03, 2006

Kedatangan Ramadhan memang dinanti-nantikan...
Kadangkala sedang bertungkus lumus menyiapkan kerja-kerja di pejabat, tetiba saja ingatan melayang mengingati teman-teman lama yang lama menghilang ntah ke mana...paling ingin kutemui Safiah...memang tak begitu rapat tetapi ada kesan persahabatannya dalam diriku. Terakhir aku bertemunya adalah malam persandinganku. Kulihat dia datang bersama beberapa kawannya. Ingat aku semasa kami di pejabat yang sama...dia bukanlah antara teman yang rapat tetapi kami share few moments yang masih segar dalam ingatanku! Dia pernah menjadi teman setia mendengar luahan masalah yang tika itu teman-teman lain sibuk dengan hal masing-masing!
Ntah mengapa sedang sibuk mencuri-curi masa menulis kad hari raya, teringat aku pada Kak Liza. Dia memang ku anggap sebagai kakak hatta umurnya pun setahun tua dariku...memenag dah lama kita tak bertemu dan duduk bersemabng seperti pernah kami lalui...berjam-jam... kali terakhir hanya sempat bersalaman di kedai baju di Maju Junction. Kak Liza dengan kawannya manakala aku dengan kawan-kawanku....
Hm...bila kita beralih tempat kita kan bertemu dengan kawan-kawan baru...tak kata kita lupakan kawan lama tapi itulaa....kawan lama makin lama-lama hilang dari pandangan...kita makin sibuk dengan kehidupan dan dalam penjalanan hidup kita seharian kita akan menempuh jalan berbeza-beza dan di kala itu kita kan bertemu teman-teman yang baru! Corak kehidupan kita kian berubah...dan kita akan menjalani kehidupan dengan priorities yang berbeza....bukan itu saja...nada dan topik perbualan juga kian berbeza....itulah kawan lama....seronok tu kalau sekali sekala dapat berjumpa menceritakan pengalaman yang berbeza!
Begitulah aku...walaupun bertemu dengan teman-teman baru tapi seringkali teman-teman lama menjadi harta berharga dalam kotak ingatanku...tak pernah aku lupakan teman-teman lama kerana aku sering mengambil masa mengenangkan saat-saat persahabatan kami.
Suara teman-teman di Kamsis A di UKM juga jadi kerinduanku...nama mereka satu persatu sudah kulupa tapi masih segar diingatanku wajah ceria mereka berbual, berlawak dan berseloroh memeriahkan suasana remajaku semasa belajar! Itulah takdir namanya!
Namun begitu percaya tak...aku juga ada teman-teman yang aku ingat tapi tak ada feel nak bertemu mereka....ada beberapa teman yang masih kuingat nama dan tempat mereka tinggal... tapi tak teringin nak bertemu...bukan kerana darjat atau harta buakn itu.....tak langsung dan tak de kena mengena....tapi pernah berlaku perkara-perkara yang tak mahu diingatkan...yang mengguriskan pun ada...luka yang akan berdarah semula jika bertemu muka! Begitulah....
....atau akan mengingatkan kebodohan kita...jika ditakdirkan bersua kembali! Hah...kehidupan ini lucu....namun kusedari sekiranya kehidupan ini dilalui berlandaskan hukum Allah...berpandukan sunnah Rasulullah...tak mungkin akan berlaku perkara sedemikian. Sering kehidupan dilalui dengan penuh nafsu dan keangkuhan...pandang ke atas sahaja ke bawah jarang sekali. Itu yang jadi merasa malu bertemu kawan lama pun ada...!
Bulan Ramadhan ini...kupohon keampunanMu YaRabbi....moga aku digolongkan antara orang-orang beriman, bertaqwa dan bersyukur!

No comments: