Tuesday, July 18, 2006

Perjalananku ke pejabat cukup meletihkan. Udah le tak dapat tempat duduk, penuh memanjang...aku sempat nak menyandar pon! Namun tesenyum sendirian pabila terlihat seorang wanita tertidur (atau segaja menidurkan diri) comot sekali ...(bukan kutuk, menyampaikan fakta!) kerana tak padan dengan outfit yang bergayanya itu dengan aksesorinya yang sedikit over bagi orang yang nak ke kerja menaiki pergangkutan awam!....keletihan kukira...

Sepertiku, pagi bekerja, petang bergegas pula untuk pulang, menyediakan makan malam, melayan anak-anak dan suami, yang kekadang berlagak bagai anak kecil...sediakan tempat tidur dan sepajangan malam berfikir apa yang perlu dibuat untuk esok dan bagaimana masalah pejabat perlu diselesaikan....itu kalau ada masalah di pejabatlah! Kalau dipejabat pula bergelumang dengan kerja-kerja yang tak putus-putus....eerg...

Bila komuter hampir ke perhentian Bank Negara, aku maju ke hadapan sedikit untuk ke gerabak pertama....terlihat pula seorang wanita yang sedang menulis sesuatu....dengan serius...dalam hatiku terdetik, kita ni pompuan tak habis-habis bekerja....aku tersenyum padanya bila dia terdongak ke atas sedikit dan tak sempat aku melihat balasan senyumannya itu, aku bergerak lagi ke hadapan....sepanjang-panjang langkahku ke pejabat aku hanya memikirkan bebanan kerja yang perlu kuselesaikan....

Sebelum itu, seperti biasa seawal pagi, Izzat kehantar ke sekolah. "Nak minum..." tahulah aku isyarat minta wang sakunya RM1.00....kalau tak pun isyaratnya dengan merengek, "laparlah....." fahamlah aku tu...jangan lupa hulurkan wang koceknya seringgit! Kalau tak balas dengan memberi sedikit affirmation yang kita akan berkan seringgit, selagi itulah dia merengek-rengek....lapar...nak makan...memacam lagilah skill merengek yang ditunjukkan! Salam ciuman dari seorang anak yang tak tahu betapa sayangnya kita padanya ku balas dengan dakapan dan kata-kata I love you.....dia tersenyum....dan aku terus menarik tangannya dan memaksanya membalas ucapan sayangku itu "cakap...I love you too....." kali ini memandang Izzat dengan pandang serius...lantas dia pun dragged himself into saying "I love u too." dengan nada ndak tak ndak ......anak itulah anak....anak aku!

No comments: