Monday, July 31, 2006

Akhirnya hari yang tak ditunggu-tunggu telah tiba dan dah berlalu pun....aku menjejaki ke alam wanita empatpuluhan! Urgg.....tak caya lah...tak naklah....nak maintain 39 boleh tak?....kalau difikirkan......memang dah tua! Mula-mula masuk duapuluhan....masa tu tersenyum-senyum...fikirkan, tak lama lagi boleh kahwinlah.....( masa tu dah ada boyfreind... rasanya boyfriend tu lah sampai mati....konon!)
Dah tu bila masuk tiga puluhan, tersenyum gak.....walaupun suspen member sume dah beranak pinak kita ni masih terhengeh-hengeh tukar-tukar keje....nak jadi wanita korporat lah katakan....fikirkan masa masuk 30 tahun tu dah ade karier stable, dah dapat status manager dah......gaji pon dah ok sesangat.....keje pun ok....dah matang....perlu cepat kahwin......dan lepas kahwin perlu tumpu pada carieer....senyum gak...fikir eh, life just started, mannn!
hehehe....
masuk empat puluhan.....sedih....sembahyang tahajjud boleh dikira berapa kali aku laksanakannya...dua kali itu pun masa kat universiti....Ceteknya ilmu, nipisnya amalan!
So...dah forty ni...azam ku jadi muslimah yang baik......isteri, ibu dan employee yang baik....tapi baru semalam aku memukul si Luqman....geram dengan perangainya yang kadang-kadang sememeh tu.....cam ne? dan hari sebelumnya aku dah termiss isyak.....Ya Allah...tunjukkanlah jalanMu...YaRabbi....afsal aku miss isyak...ni gara-gara tengok movie pastu kata dalam hati lepas abis movie mesti solat tapi lepas movie...rasa penat...apa taknya concentrate giler....mengahayatilah katakan...itu yang terbaring atas katil ingatkan untuk beberapa ketika, saje nak melepaskan penat hm...pastu....hm.....wasallam jelah.....Teringat pulak tak sampai semingggu, Hani Mohsin meninggal baru 41 tahun...Innalillah...that serves as a warning, myfriend...I'm talking to myself!!!
So, lepas hari ni tak de compromising bab ugama ni...pada anak. pandai tengking2 soh solat, ibunya......?! Itu aku akui perlu kubaiki...bagi mencapai objektif menjadi muslimah yang baik, setanding dengan umurku....
MyHubby lak dah masuk 41....masa dia baru masuk 40...aku cuma dengar dia mengeluh, umur dah 40 anak baru darjah satu!.....iyelah Izzat baru 7 setengah tahun belum pun 8 tahun dah lebih setengah tahun dah, darjah dua, Haziq 5 tahun setengah dan Luqman belum 4 tahun... Terfikir, kenapalah kahwin lambat....tapi iyelah soal jodoh pertemuan ajal maut semuanya ditanggan Allah...."kita merancang...DIA menentu segalanya..." itu formula yang tak boleh kita tidakkan....so dengan formula itu jugak perlu kita berusaha, berdoa dan bertawakal...lain-lain formula tak'de....
So, sempena aku dah 40....empat puluh....!!! since aku ni manusia biasa...cuba menjadi muslimah yang baik disisiNya...dan akan terus cuba selagi terdaya untuk mencapai objektif ku itu. Dan itu jugalah keazaman yang kusematkan dalam diriku! Bagi MyHubby, kepulangannya kunantikan....My 3 hero(es), Mama akan cuba menjadi isteri dan ibu yang terbaik....!

No comments: